KAKAO na mądrość i zdrowie

kakao

Kakao stosowane było już przed tysiącami lat przez Majów i Azteków jako napój leczniczy. Nazywane było darem bogów. Magiczna czekolada składała się z kakao, chili i miodu, zagęszczona była mąką kukurydzianą. Zdecydowanie - trudno się oprzeć.

Kakao daje mądrość i wiedzę uniwersalną

napój „Tsocolatl” (gorzka woda)

Według zapisów starożytnych Azteków wierzono, że bóg Quetzalcoatl przybył na Ziemię, przynosząc z nieba drzewo kakaowca w darze dla ludzkości. To od niego nauczono się przygotowywać napój „Tsocolatl” (gorzka woda), którego spożywanie miało dawać mądrość i wiedzę uniwersalną. Czekoladę przygotowywano prażąc ziarna kakaowe w glinianych garnkach, a następnie mielono przy użyciu kamieni. Mieszaninę dodawano do zimnej wody, często w połączeniu z innymi składnikami (przyprawy, miód) i ubijano do otrzymania piany.

zdrowe tłuszcze

Kakao zawiera wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Kwas linolowy (LA) obniża poziom cholesterolu frakcji LDL , jest niezbędny do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania mózgu oraz siatkówki oka. Kwas linolowy (LA) należy do egzogennych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (WKT), które muszą być dostarczane do organizmu

błonnik

W niesłodzonym proszku kakaowym znajdują się niemal 2 g błonnika na łyżkę stołową. Większość składników błonnika znajdującego się w kakao jest nierozpuszczalna, co może zmniejszać ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Błonnik korzystnie wpływa na rozwój bakterii probiotycznych. Udowodniono, że błonnik pokarmowy poprawia perystaltykę jelit, wypełnia je i stymuluje ich ruch. Spożycie błonnika pokarmowego prowadzi do zwiększenia objętości stolca i przyspieszenia pasażu pożywienia przez przewód pokarmowy przez co zapobiega za parciom, zmniejsza  wchłanianie cholesterolu i trójglicerydów, redukuje ogólny poziom cholesterolu frakcji lipoprotein LDL cholesterolu, spowalnia rozkład węglowodanów, obniża poposiłkowe stężenie glukozy w surowicy krwi oraz wspomaga usuwanie toksyn i metali ciężkich z organizmu. Ponadto, pokarmy bogate w błonnik pokarmowy charakteryzują się wysokim współczynnikiem sytości.

składniki mineralne

Ziarno kakaowca zawiera składniki mineralne niezbędne do  prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka, w tym poszczególnych jego układów. Odpowiedni poziom magnezu, miedzi, potasu i wapnia w surowicy  krwi odgrywa istotną rolę w zapobieganiu chorobom sercowo-naczyniowym poprzez regulowanie napięcia ścian naczyń krwionośnych.

Magnez bierze udział w syntezie białek strukturalnych, aktywności skurczowej mięśni (poprzez wpływ na przekaźnictwo impulsów nerwowych) oraz wykazuje działanie antyarytmiczne wobec mięśnia sercowego. Niedobór magnezu sprzyja dysfunkcji śródbłonka naczyń krwionośnych, może mieć udział w rozwoju nadciśnienia tętniczego poprzez przyśpieszenie powstawania zmian naczyniowych, które w konsekwencji prowadzi do miażdżycy i zakrzepicy.

Miedź jest kofaktorem wielu enzymów i niezbędna   jest m.in. do prawidłowego transportu żelaza, metabolizmu glukozy, ogólnego rozwoju niemowląt, ze szczególnym uwzględnieniem mózgu. Dieta w krajach zachodnich dostarcza miedzi w zakresach  poniżej wskazanego dziennego GDA (Guideline Daily Amounts – wskazane dzienne spożycie). Niedobór tego pierwiastka spotykany jest jednak rzadko. Do deficytu dochodzi najczęściej u osób, które mają nieodpowiednio zbilansowaną dietę albo są w trakcie kuracji odchudzającej.

Potas jest niezbędny do utrzymania prawidłowej gospodarki wodno-elektrolitową, aktywuje wiele enzymów ustrojowych i bierze  udział w metabolizmie węglowodanów i białek. Przyjmowany z pożywieniem może chronić przed nadciśnieniem spowodowanym nadmiernym spożyciem sodu.

Kakao na lepszy nastrój

Kakao jest najprawdopodobniej pokarmem o największym wpływie na nastrój. Jej zdolności do poprawy stanu psychicznego wynikają z zawartości substancji psychoaktywnych: anandamidu, kofeiny, fenyloetyloaminy i magnezu. Kakao zawiera prekursory amin biogennych, tj. tryptofan, serotoninę i dopaminę, które pozytywnie oddziałują na procesy metaboliczne ludzkiego mózgu. Związki te  wpływają korzystnie na produkcję endorfin, zmniejszając tym samym podatność na stany depresyjne.

lecznicze kakao

Polifenole

Kakao zawiera ogromną ilość polifenoli, które są silnymi przeciwutleniaczami (antyoksydantami). Polifenole to również naturalne konserwanty, zapewniają stabilność mikrobiologiczną żywności.  Dzięki  nim przechowywanie proszku kakaowego nie powoduje psucia się, rozwoju pleśni. Proszek kakaowy zawiera do 50 mg polifenoli na gram. Wykazano, że filiżanka gorącej czekolady lub 30 g czekolady posiada aktywność przeciwutleniającą porównywalną do 100 ml czerwonego wina.
Wykazano, że kakao i czekolada modyfikują mikroflorę jelitową w sposób analogiczny dla działania prebiotyków i probiotyków, a dieta bogata w flawonoidy wspomaga leczenie wrzodów trawiennych

Resweratrol
Kakao i czekolada zawierają również inny silny antyoksydant resweratrol, wykazuje właściwości przeciwutleniające, przeciwzapalne, przeciwwirusowe i przeciwnowotworowe (hamuje wzrost komórek nowotworowych). Resweratrol ma korzystny wpływ na układ krwionośny, przeciwdziała miażdżycy, redukuje szkodliwy cholesterol LDL, działa ochronnie na naczynia krwionośne, a także na układ nerwowy. Badania sugerują, że resweratrol opóźnia rozwój choroby Alzheimera.

obniża ciśnienie, przeciwdziała miażdżycy

A wszystko dzięki flawonoidom zawartym w ziarnie kakaowca. Flawonoidy wykazują działanie antyoksydacyjne, przeciwzapalne, a także przeciwdziałają odkładaniu blaszki miażdżycowej w naczyniach krwionośnych.

Tak szerokie działanie kardioprotekcyjne flawonoidów kakaowych spowodowane jest przez zwiększenie syntezy tlenku azotu, a także zwiększenie ilości ochronnego cholesterolu frakcji HDL, a przez to poprawę czynności naczyń krwionośnych i obniżenie ciśnienia tętniczego.

Badania wskazują, że kakao może zmniejszyć ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych, a zwłaszcza udaru mózgu. Uwaga!Zmniejszenie ryzyka śmierci w skutek chorób sercowo-naczyniowych zaobserwowano w grupie spożywającej czekoladę (gorzką) przynajmniej 2 razy w tygodniu.

poprawia wrażliwość komórek na insulinę

kakao dzięki składnikom o działaniu przeciwzapalnym wykazuje korzystny wpływ na insulinową wrażliwość komórek. Wykazano, że spożywanie czekolady bogatej w flawonoidy przez jeden rok może zmniejszyć obwodową oporność na insulinę u kobiet z cukrzycą typu 2.

kakao na płodność

Regularna konsumpcja kakao może zmniejszyć ryzyko niepłodności.

kakao na choroby neurologiczne

Wykazano, że wprowadzenie do diety  kakao oraz gorzkiej czekolady łagodzi negatywny wpływ zanieczyszczeń powietrza, ograniczając ryzyko zapalenia nerwów, zmian objętościowych i strukturalnych mózgu oraz wczesnego rozwoju neuropatologicznych cech choroby Alzheimera i Parkinsona.

 Zachowaj umiar!  kakao w nadmiernych ilościach może powodować trądzik

Wykazano jednak, że spożywanie 25 g gorzkiej czekolady dziennie przez 4 tygodnie istotnie zwiększa liczbę zaskórników i grudek zapalnych u mężczyzn ze skłonnością trądziku. Osoby ze skłonnością do występowania trądziku i  zmian skórnych, powinny zwrócić szczególną uwagę na odpowiednio zbilansowaną dietę oraz unikanie nadmiernego spożycia produktów zawierających kakao.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...Loading...

kakao w zdrowych posiłkach

  • czekolada gorzka z 90% zawartością kakao
  • koktajle owocowe z dodatkiem kakao np. koktajl bananowo-kakaowy, kakaowy z chia/sezamem,
  • batoniki z suszonych owoców np. batonik z figami/daktylami  i ziarnami kakaowca
  • czekolada na gorąco: mleko, kakao, miód, wanilia/chili/kardamon

 Małgorzata Musioł i wsp. , Wpływ czekolady na zdrowie człowieka, Ann. Acad. Med. Siles. (online) 2018; 72: 69–79

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *